torstai 4. helmikuuta 2021

Saduttaminen

Saduttaminen on hieno tapa päästä kontaktiin oppilaan kanssa. Tarinointi esimerkiksi korttien avulla parantaa yhteistyötä ja auttaa ymmärtämään toisen ajatuksenjuoksua. Saduttaminen on hyvä vaihtoehto, vaikka äidinkielen tunnilla tarinan kirjoittamiselle. 
Usein erityisen tuen oppilailla voi olla vaikeuksia tuottaa omaa tekstiä, tai sitten sitä tulee liikaa. Ohjattu sadun kerronta auttaa siihenkin, kun aihetta täytyy vähän rajata, jotta juttu ei lentele aivan taivaisiin. Korttien avulla voi tehdä tarinoita yksin, kaksin tai ryhmässä.  


Yksin (tai kaksin aikuisen kanssa) otetaan tietty määrä kortteja ja niistä luodaan tarina. Kortteja käytetään vuorotellen luomalla tarinalle loogista jatkumoa. Välillä on hyvä kirjoittaa tarinat ylös, jotta ne jäävät muistiin. Kortit kannattaa asettaa järjestyksessä näkyville, jotta on helpompi seurata tarinan kulkua. 
Ryhmässä tehtynä oppilaat nostavat pakasta kortteja vuorotellen tai kertovat vuorollaan jo jaetuista korteista tarinalle jatkoa. Opettaja voi ilmaista, milloin alkaa viimeinen kierros ja tarinalle täytyy keksiä lopetus. 


Meillä on käytössä Satuhetki 
sadun kerronta kortit tai Muumien sadutusnopatKorteilla on helppo tehdä erinäköisiä ja rajattuja tarinoita pienenpienkin oppilaiden kanssa. Korttien määrää ja laatua voi vaihdella.

 Nopat vaativat jo vähän enemmän mielikuvitusta. Voidaan päättää, heitetäänkö yhtä, kahta tai vaikka kaikkia noppia vuorotellen.  Nopilla tehdessä, voi tarinaa jatkaa loputtomiin
 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kokeen pilkkominen

  Oppilaat, joille koulunkäynti ei ole mielekästä ja tunnilla on  muutenkin  vaikea keskittyä, ei kokeen tekeminen ole helppoa.  Yleensä   o...