maanantai 21. syyskuuta 2020

Kohti päiväjärjestystä!


Perinteinen lukujärjestys on hyvä olla aina olemassa. Olipa oppilaan ikä tai taso mikä tahansa, päiväkohtainen lukujärjestys auttaa oppilasta orientoitumaan ko. päivään, Sillä voi myös helpommin ennakoida poikkeavat tilanteet. Yleisesti käytetty viikkokohtainen lukujärjestys voi olla joillekin oppilaille sekava. 
 

Päiväohjelma kuvina ei ainakaan haittaa ketään! Asioiden ja tekemisten kuvittamisella on ainoastaan positiivisia puolia. Sen avulla oppilaat pysyvät helpommin mukana, missä ollaankaan menossa ja mitä on seuraavaksi tulossa. Haluaisimme jopa väittää, että tukea tarvitsevat oppilaat tarvitsevat ennakointia yhtenä tuen muotona aina.

Tässä esimerkkinä sairaalakoulun alaluokilla käytössä oleva päiväjärjestys. Päiväjärjestyksessä on selkeät tekstit ja toiminnot. Päivä käydään yhdessä läpi oppilaiden kanssa aamulla. 

Toisessa kuvassa näkyy luokan esimerkkijako oppilaiden koulupäivistä. Jokaisella oppilaalla on oma värikäs "pampula" ja sen avulla hän tietää millon olla koulussa ja mitä oppiainetta tehdään. (Sairaalakoulun arkeen kuuluu se, että oppilailla on kesken päivän myös hoidon aikoja.)

Päiväjärjestyksen voi laittaa myös pulpetille näkyviin, mikäli oppilas tarvitsee henkilökohtaisempaa ohjausta. Jos tarvitsee, oppilas voi purkaa päivää pois siinä tahdissa, kun tunnit etenevät.



Hyvää ja järjestyksellistä viikkoa kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kokeen pilkkominen

  Oppilaat, joille koulunkäynti ei ole mielekästä ja tunnilla on  muutenkin  vaikea keskittyä, ei kokeen tekeminen ole helppoa.  Yleensä   o...