maanantai 26. lokakuuta 2020

Tunnin pilkkominen liikkeellä

Olemme kirjoitelleet erilaisista tavoista saada oppilas nimenomaan pysymään pulpetin äärellä. On jalkahärpäkkeitä ja käsihärpäkkeitä ja vaikka sun mitä. Kuitenkin joskus liikkeen tarve on niin suuri, että pieni aktivointi ei riitä, vaan tarvitaan pulpetin ääreltä poistumista. Vaikka oppitunti kestääkin 45 minuuttia, ei se tarkoita, että koko kolme varttia täytyy työskennellä nenä kiinni kirjassa. (Muista, että harva kykenee tähän ilman suurta kuormittumista.) Tuntia voi pilkkoa liikkeen avulla monella eri tavalla. 
Riippuu aina oppilaasta, mikä hänelle toimii ja häntä motivoi. 



     



Meillä on käytössä monenlaisia metodeja silloin, kun oppilas tarvitsee kokonaisvaltaista liikettä kesken tunnin. Joskus käytämme murtokakkuja motivaattorina. Tällöin oppilas aina yhden tehtävän tehtyään saa luokan aikuiselta murtokakun palan ja vie sen yhdessä sovittuun paikkaan, jonne hän kasaa kokonaisuuden. Kun “kakku” on valmis, tunnin tehtävät on suoritettu


Myös palapelin palan antaminen tai magneettitikkataulun tikan antaminen (täytyy saada tietty pistemäärä heittämällä) toimii. Nyt luokassamme on saatettu pilkkoa tuntia ja lisätä liikettä kaikille lapsille niin, että yhden tehtävän tehtyä oppilas käy yhteisellä koneella tekemässä kolme matematiikan tietokonetehtävää. Vain mielikuvitus on tässä rajana!  





Tiettyjä oppilaita voi myös pyytää tekemään “ohjattua liikuntaa” tuntien sisällä. Esimerkiksi pyytää jakamaan monisteet kaikille tai teroittamaan luokan kynät. Tämä on perinteinen ja erittäin toimiva tapa, jota ei tule väheksyä. Myös perinteinen tarkistuspiste toimii liikkeen antajana (toki tässä oppilaan täytyy tehdä suhteellisen kauan työtä ennen kuin pääse liikkumaan). 


Liikunnallista viikkoa kaikille!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kokeen pilkkominen

  Oppilaat, joille koulunkäynti ei ole mielekästä ja tunnilla on  muutenkin  vaikea keskittyä, ei kokeen tekeminen ole helppoa.  Yleensä   o...