Meillä on käytössä monenlaisia metodeja silloin, kun oppilas tarvitsee kokonaisvaltaista liikettä kesken tunnin. Joskus käytämme murtokakkuja motivaattorina. Tällöin oppilas aina yhden tehtävän tehtyään saa luokan aikuiselta murtokakun palan ja vie sen yhdessä sovittuun paikkaan, jonne hän kasaa kokonaisuuden. Kun “kakku” on valmis, tunnin tehtävät on suoritettu
Myös palapelin palan antaminen tai magneettitikkataulun tikan antaminen (täytyy saada tietty pistemäärä heittämällä) toimii. Nyt luokassamme on saatettu pilkkoa tuntia ja lisätä liikettä kaikille lapsille niin, että yhden tehtävän tehtyä oppilas käy yhteisellä koneella tekemässä kolme matematiikan tietokonetehtävää. Vain mielikuvitus on tässä rajana!
Tiettyjä oppilaita voi myös pyytää tekemään “ohjattua liikuntaa” tuntien sisällä. Esimerkiksi pyytää jakamaan monisteet kaikille tai teroittamaan luokan kynät. Tämä on perinteinen ja erittäin toimiva tapa, jota ei tule väheksyä. Myös perinteinen tarkistuspiste toimii liikkeen antajana (toki tässä oppilaan täytyy tehdä suhteellisen kauan työtä ennen kuin pääse liikkumaan).
Liikunnallista viikkoa kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti