keskiviikko 21. lokakuuta 2020

Käsille tekemistä!





Hyvää syyslomalta paluuta meille! 


Toissaviikolla puhuimme mustekaloista ja istuintyynyistä, jotka helpottavat liikkuvien lasten paikallaanoloa. Tällä viikolla puhumme tarkkaavaisuuden parantamisesta käsien avulla. Kaikki, joilla on tarkkaavaisuuden säätelyssä pulmaa, eivät tarvitse kokoaikaista liikettä, vaan osalle riittää pienikin tekeminen käsille. Luokan kannalta tekeminen ei saa olla häiritsevää, mutta tarpeeksi aktivoivaajotta oppilas jaksaa keskittyä.




Käsille voi antaa jonkinlaisen stressipallon, pompulan, kuution, sinitarraa tai pienen kumieläimen venyteltäväksi. Tietenkin sillä ehdolla, että lelu ei lentele tai häiritse muita. Joskus voi syntyä ongelma luokassa, kun kaikki haluaisivat samat asiat itselle."Tollakin on, niin minäkin haluan". Silloin avoin perustelu lapsille siitä, miksi joku toinen hyötyy aidosti esim. stressipallosta, auttaa. 



 Erään kollegan luokan oppilaille oli vuosien varrella kertynyt suuri   määrä erilaisia "käsihärpäkkeitä". Nämä välineet alkoivat olla   pikemminkin työrauhaa häiritseviä kuin auttavia esineitä. Siispä   luokassa päätettiin ottaa pois kaikki välineet joksikin aikaa ja kappas   kummaa: luokkaan tuli työrauha. Opettaja pystyi myös tässä   vaiheessa huomaamaan, kuka tarvitsi aidosti ko. välineitä oman   tarkkaavaisuuden ylläpitämiseen ja kenelle ne olivat olleet vain   leikkikaluja tai yhdenvertaisia etuuksia.



Perinteisen kynän naputtamisen tai kirjoihin piirtelyn vaihtoehto voi olla näinkin helppoa!  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kokeen pilkkominen

  Oppilaat, joille koulunkäynti ei ole mielekästä ja tunnilla on  muutenkin  vaikea keskittyä, ei kokeen tekeminen ole helppoa.  Yleensä   o...