Hyvää syyslomalta paluuta meille!
Toissaviikolla puhuimme mustekaloista ja istuintyynyistä, jotka helpottavat liikkuvien lasten paikallaanoloa. Tällä viikolla puhumme tarkkaavaisuuden parantamisesta käsien avulla. Kaikki, joilla on tarkkaavaisuuden säätelyssä pulmaa, eivät tarvitse kokoaikaista liikettä, vaan osalle riittää pienikin tekeminen käsille. Luokan kannalta tekeminen ei saa olla häiritsevää, mutta tarpeeksi aktivoivaa, jotta oppilas jaksaa keskittyä.
Käsille voi antaa jonkinlaisen stressipallon, pompulan, kuution, sinitarraa tai pienen kumieläimen venyteltäväksi. Tietenkin sillä ehdolla, että lelu ei lentele tai häiritse muita. Joskus voi syntyä ongelma luokassa, kun kaikki haluaisivat samat asiat itselle."Tollakin on, niin minäkin haluan". Silloin avoin perustelu lapsille siitä, miksi joku toinen hyötyy aidosti esim. stressipallosta, auttaa.
Erään kollegan luokan oppilaille oli vuosien varrella kertynyt suuri määrä erilaisia "käsihärpäkkeitä". Nämä välineet alkoivat olla pikemminkin työrauhaa häiritseviä kuin auttavia esineitä. Siispä luokassa päätettiin ottaa pois kaikki välineet joksikin aikaa ja kappas kummaa: luokkaan tuli työrauha. Opettaja pystyi myös tässä vaiheessa huomaamaan, kuka tarvitsi aidosti ko. välineitä oman tarkkaavaisuuden ylläpitämiseen ja kenelle ne olivat olleet vain leikkikaluja tai yhdenvertaisia etuuksia.
Perinteisen kynän naputtamisen tai kirjoihin piirtelyn vaihtoehto voi olla näinkin helppoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti