Oppilaillamme on usein vaikeuksia toiminnanohjauksessa, muistissa tai oppimisessa yleensä. On hyvä muistaa, että ko. asiat heikentyvät entisestään kuormittavan tilanteen seurauksena. Haluamme kertoa nopeasta tavasta, millä oppilas pystyy parantamaan suoritustaan. Pulpettitarrat. Me käytämme pulpettitarroja kaikilla oppilailla vakiona, vaikka eivät suinkaan kaikki niitä tarvitsisi. Ne antavat nopean avun ilman isompaa draamaa. Meidän luokassa, joka on pääsääntöisesti alkuopetuksen luokka, myös kirjainmallitarrat ovat kaikilla oppilailla pulpetissa kiinni. Hyvin usein pienillä oppilailla kirjaimet kääntyilevät ja isot sekä pienet kirjaimet menevät sekaisin.
Toisessa on kuva satataulusta ja toisessa aakkoset.
Satataulu on matematiikan laskuissa erittäin hyvä ja nopea apuväline, kun sitä osaa käyttää oikein. Taulun käyttö kannattaa käydä läpi ryhmän tai yksilön kanssa kunnolla, ettei sen käytön osaamattomuus aiheuta epämiellyttäviä tilanteita. Satataulusta saa apua niin miinus- kuin pluslaskuihinkin, ja osaava oppilas voi hyödyntää sitä myös kertolaskuissa, vaikka niihin on käytössä myös oma taulunsa. Laminoituna sata- ja kertotaululappu kulkee helposti mukana isompienkin oppilaiden matematiikan kirjan välissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti