sunnuntai 15. marraskuuta 2020

Välitön palaute

Tukitoimia tarvitsevat oppilaat vaativat yleensä enemmän motivointikeinoja ja välitöntä palautetta.

Usein kuulee “pitkän tähtäimen” motivointikeinoista. Näissä yksilön tai luokan kesken kerätään tietty määrä asioita (esimerkiksi tarroja tai kaloja seinälle), jonka jälkeen saa palkinnoksi esimerkiksi pelitunnin. Tämä voi toimia osalla, mutta osa oppilaista vaatii välittömän palautteen.  


Välitön palaute voi olla yksi tarra, joka ilmaisee jokaisen valmiin ja tarkastetun tehtävän/sivun. Meillä välitön palaute saattaa olla "palkintopeli", jota pelataan, kun kouluhommat on saatu tehtyä. Pelin on hyvä olla hiljainen, jotta muut eivät häiriinny. Meillä pelit pelataan aikuisen kanssa, mutta suuremmassa luokassa oppilaat voivat pelata keskenään. Opettaja voi antaa valmiiksi tietyt pelit vaihtoehdoiksi, että ei tule valinnanvaikeutta tai liian äänekästä peliä.



Hyviä hiljaisia pelejä ovat esimerkiksi Rush hour tai muistipeli.



Kaikki oppilaat eivät tarvitse konkreettista merkkiä tekemisistään, vaan heille riittää, että onnistumiset huomioidaan ja heitä kehutaan.  Olipa tapa mikä tahansa, muista kuitenkin, että välitön palaute ohjaa ja kannustaa oppilasta aina! 👍

Hyvää palautteenantoviikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kokeen pilkkominen

  Oppilaat, joille koulunkäynti ei ole mielekästä ja tunnilla on  muutenkin  vaikea keskittyä, ei kokeen tekeminen ole helppoa.  Yleensä   o...